Muzeum Budownictwa Ludowego - Park Etnograficzny w Olsztynku
Film promujący Gminę Olsztynek - https://www.youtube.com/watch?v=W8gz_Az1s2Y
Realizacja OSLOV. Studio
Muzeum Budownictwa Ludowego - Park Etnograficzny w Olsztynku
11-015 Olsztynek, ul. Leśna 23
NIP 739-10-08-333
Regon 510989878
Oficjalna strona www Skansenu w Olsztynku - http://www.muzeumolsztynek.com.pl/
Olsztynecki skansen należy do jednych z najstarszych w Polsce. Jego początki sięgają 1909 roku, kiedy to władze Królewca podjęły decyzję o stworzeniu muzeum na wolnym powietrzu. Pod zabudowę obiektu przeznaczono pobrzeża wąwozu z kanałem między stawami na skraju Ogrodu Zoologicznego w Królewcu. W założeniach programowych poza budownictwem ludowym przewidziano część archeologiczną. W trakcie realizacji bazowano na kopiach i w niewielkim stopniu na oryginałach. Poczynając od 1910 roku zbudowano 24 obiekt)' architektury, były też 2 archeologiczne - grodzisko z Prakwic i kurhan z grobem skrzynkowym z Sambii. Wśród zabytków budownictwa ludowego połowę stanowiła zabudowa z Małej Litwy, bardzo skromnie reprezentowane były Mazury i Sambia. Dalszy rozwój ograniczała szczupłość terenu, z tego względu szukano nowego miejsca na lokalizację skansenu. Wiosną 1937 roku zarząd administracyjny prowincji wschodniopruskiej zdecydował przenieść muzealne obiekty z Królewca pod Olsztynek. Wiązało się to z istnieniem w okolicach Olsztynka pomnika „Tannenberg", który stał się miejscem masowych wycieczek z całej Rzeszy. Przyszłe muzeum miało jeszcze bardziej podnieść atrakcyjność Olsztynka, a zarazem mogło liczyć na znaczną frekwencję zwiedzających. Translokację królewiec-kich obiektów i prace montażowe w Olsztynku rozpoczęto w 1938 roku, a zakończono w końcu 1942 roku. Nie udało się przenieść wszystkich obiektów z Królewca, nie wszystkie zmontowane w Olsztynku przetrwały wojnę. Do zakończenia jej działań muzeum nie było udostępniane do zwiedzania.
Po wojnie skansen pozostawał przez kilka lat bez stałej opieki. Wtedy to uległy rozproszeniu eksponaty, a w obiektach architektonicznych powstały liczne uszkodzenia. Pod koniec lat czterdziestych przystąpiono do prac zabezpieczających i remontowo-konser-watorsldch, które trwały do połowy lat pięćdziesiątych. Wykonywane były na zlecenie i pod merytorycznym nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie. Gorącym zwolennikiem rozwoju skansenu był Hieronim Skurpski, który postulował utworzenie trzech działów: prehistorycznego, archeologicznego i przyrodniczego. Dzięki usilnym staraniom takich ludzi, jak Hieronim Skurpski, Zbigniew Rewski, Cecylia Yetulani, Eugeniusz Zawadzki, Franciszek Klonowski i Lucjan Czubiel, powstał w 1962 roku Park Etnograficzny jako Oddział Muzeum Mazurskiego w Olsztynie. Pierwszym kierownikiem został dr Józef Wieczerzak.
Wraz z postępującą rozbudową powstały warunki do przekształcenia skansenu z dniem l stycznia 1969 roku w placówkę autonomiczna, pod nazwą Muzeum Budownictwa Ludowego Park Etnograficzny w Olsztynku. Usamodzielnienie olszty-neckiego skansenu przyczyniło się do znacznie szybszego i wszcchstronniejszego rozwoju. Nastąpiła możliwość gromadzenia muzealiów ruchomych (m.in. na wyposażenie i wystrój wnętrz udostępnianych dla zwiedzających) oraz organizowania biblioteki o charakterze naukowym i popularnonaukowym. W latach siedemdziesiątych zespół obiektów budownictwa ludowego wzrósł niemal dwukrotnie. Największą zasługę w tym dziele należy przypisać ówczesnemu dyrektorowi - Eugeniuszowi Oleszczukowi.
Od stycznia 1985 roku włączono do MBL PE dwa obiekty muzealne na terenie zespołu staromiejskiego Olsztynka: tzw. „Dom Mrongowiusza" oraz Salon Wystawowy w odbudowanym na cele muzealne dawnym kościele ewangelickim. W „Domu Mrongowiusza" znajdują się dwie niewielkie, stale ekspozycje poświęcone K. C. Mrongowiuszowi i jeńcom wojennym Stalagu I B Hohenstein. W Salonie Wystawowym organizowane są ekspozycje czasowe o bardzo zróżnicowanej problematyce, zarówno regionalnej, ogólnopolskiej jak i dotyczącej kultur pozaeuropejskich.
Olsztynecki Park Etnograficzny, usytuowany na północnych obrzeżach miasta, zajmuje obszar 39 ha; czynione są starania o przejęcie dalszych 20 ha. Lokalizacja Muzeum okazała się niezwykle trafna, a teren jest w mikroskali odzwierciedleniem środowiska przyrodniczego Warmii i Mazur. Jest bowiem pięknie rozrzeźbiony, skrajem przepływa rzeczka Jemiołówka, są też oczko wodne, oazy leśne i bagienne, pola uprawne, łąki kośne i pastwiska. Wraz ze stosunkowo luźno, jak na warunki skansenowskie, wkomponowaną zabudową obszar ten stanowi swoiste uroczysko i interesujący zespół kulturowo-przyrodniczy. Do tego zieleń, wymagająca wprawdzie pewnych korekt i uzupełnień, oraz ożywiająca zwierzyna: konie, w tym koniki polskie z rodziny tarpa-nów, krowy, kozy, owce, króliki, ptactwo, czasem muzyka koników polnych i rechot żab dodają naturalnego kolorytu tej próbie odtworzenia atmosfery cichej, spokojnej osiemnastowiecznej wsi. Latem z powodu wyjątkowo dużego zainteresowania zwiedzających, jest tu niezwykle rojno i gwarno, za to zimą skansen sprawia wrażenie oazy, w której czas jakby się zatrzymał lub upływał znacznie wolniej.
O merytorycznej wartości Muzeum w największym stopniu stanowią zasoby zbiorów i ich różnorodność. Zgromadzono je w czterech działach: Architektury, Kultury Materialnej, Sztuki Ludowej i Folkloru oraz w Bibliotece i Archiwum. Na początku 1997 roku stan ilościowy przedstawiał się następująco:
- budownictwo ludowe (wraz z małą architekturą),
- 54 obiekty,
- muzealia prezentujące kulturę materialną,
- ponad 8000 obiektów,
- prace twórców ludowych i rękodzieła,
- ponad 2000 obiektów,
- zbiory biblioteczne,
- ponad 6000 woluminów.
Obiekty budownictwa ludowego pochodzą z Warmii, Mazur, Powiśla, Bar-cji, Sambii i Małej Litwy zwanej także Pruską Litwą. Są niezwykle zróżnicowane architektonicznie, tworząc jeden z najciekawszych zespołów skansenowskich w Polsce. Prezentują różne funkcje: domy mieszkalne, obiekty inwentarskie i gospodarcze, sakralne i „przemysłowe", na przykład młyn wodny, wiatraki, olejarnia, kuźnia, wędzarnia i garncarnia. Wznoszono je z tradycyjnych materiałów budowlanych, głównie z drewna, ale także z kamienia i cegły, poszywano najczęściej trzciną lub kryto paloną dachówką ceramiczną. Najczęściej występującymi konstrukcjami są: wieńcowa (zrębowa) i szkieletowa, w tym zarówno tzw. mur pruski, jak i tzw. ryglówka.
Wśród muzealiów ruchomych ilustrujących kulturę materialną warto wymienić wóz Romów, pokaźną kolekcję malowanych mebli ludowych i kamionki. Bogato reprezentowane jest tkactwo wraz z obróbką surowców, stosunkowo liczne są zbiory tradycyjnych narzędzi kowalskich, stolarskich, ciesielskich, narzędzi rolniczych, sprzętu gospodarczego i kuchennego oraz obiektów związanych z transportem i mlynarstwem. Wśród zbiorów sztuki i rękodzielnic¬twa ludowego najliczniejszą grupę stanowią rzeźby i płaskorzeźby z drewna, rzeźby w glinie, wycinanki, a w dalszej kolejności tkanina, ceramika i haft. Warto dodać, że około 20% zgromadzonych muzealiów ruchomych udostępnianych jest zwiedzającym na stałych lub czasowych ekspozycjach, w tym także poza siedzibą Muzeum.
Dojazd do skansenu z trasy Olsztyn - Warszawa (Gdańsk) ulicą Leśną, około 250 m. Z obszernego parkingu przechodzi się do Muzeum bramą wjazdową do mazurskiej zagrody ze wsi Borki. Tuż za bramą po lewej stronie budowana jest kopia karczmy z drugiej połowy XVIII wieku ze Skandawy (Barcja). Zaadaptowana zostanie na potrzeby obsługi ruchu turystycznego, na sanitariaty dla zwiedzających, małą gastronomię, a część strychowa na działalność oświatowo-wystawienniczą. Przechodząc przez kładkę nad rzeczką Jemiołówką widoczny jest młyn wodny z drugiej połowy XVIII wieku z Kaborna (Warmia), z kołem podsiębiernym. W dalszej części skansenu zwiedzający mogą zapoznać się z innymi urządzeniami do przemiału zbóż, z widocznymi w krajobrazie wiatrakami. W olsztyneckim skansenie jest ich cztery, w tym dwa „paltraki", jeden z Sambii, drugi z Ruskiej Wsi (Mazury) oraz „koźlak" z 1773 roku z Wodzian (Po-wiśle), a także „holender" z Dobrocina. Podczas stosownego ustawienia skrzydeł do wiatru obracano całe korpusy „paltraków" i „koźlaków", w wiatrakach „holenderskich" obracano tylko część górną, tzw. czapę. Na ekspozycjach obejrzeć można również bardziej tradycyjne urządzenia - żarna i stępy.
Tuż za młynem, na kolistej, granitowej płycie są dwa zespolone ze sobą - imponujące granitowe koła gniotownika nasion oleistych, pochodzące z Nowego Młyna (Warmia), jednego z urządzeń używanych podczas produkcji oleju. Z pełniejszym cyklem produkcyjnym można się zapoznać w olejarni z Kronina zlokalizowanej za chałupą z Zielonki Pasłęckiej. W tej olejarni zastosowano nieco inną technologię, bez używania gniotownika, wykorzystując natomiast śrutownik.
Gdy minie się gniotownik nasion oleistych, wyłania się zespół kościelny, sprawiający wrażenie jakby był zbudowany na wzgórzu. To kopia zespołu z muzeum króle-wieckiego: kościół z początku XVIII wieku z Rychnowa, wieża z drugiej połowy XVII wieku z Maniek, wraz z murem kamiennym, okalającym dawny cmentarz przykościelny (zachodnie Mazury), obrządku ewangelicko-augsburskiego. Kościół o konstrukcji zrębowej zbudowany jest na planie ośmioboku z dobudowaną kruch-tą i zakrystią. Zgodnie z duchem ustawy i agendy (porządkiem) Kościoła ewangelicko-augsburskiego wyposażenie i wystrój wnętrz obiektów sakralnych są o wiele skromniejsze niż w Kościele rzymskokatolickim czy prawosławnym. Podobnie jest i tu, aczkolwiek polichromie wykonano nie tylko na stropie, ale również na ścianach. Na ścianach przedstawiono też wizerunki jedenastu apostołów i twórcę Kościoła ewangelicko-augsburskiego - Marcina Lutra; dwunasty apostoł - św. Piotr, namalowany jest na drzwiach dzielących kruchtę od nawy kościoła. Znajdujący się we wnętrzu oryginalny, późnorenesansowy ołtarz pochodzi z nie istniejącego już kościoła w Różyńsku Wielkim (wschodnie Mazury). Okalający cmentarz przykościelny kamienny mur ułożony jest bez zaprawy i wskazuje na wpływy skandynawskie. Opodal kamiennego muru wspomnianego zespołu kościelnego znajduje się krzyż przydrożny z „bożą męką", a w dalszej części skansenu także przydrożna kapliczka z dzwonniczką z XIX wieku i kolejny krzyż przydrożny z XVIII wieku z Rzecka. Do tej grupy obiektów dołączyć należy również drewnianą, słupową dzwonniczkę z Ka-plityn. Wznoszone były na katolickiej Warmii z różnych pobudek i w różnych intencjach, z dominującymi elementami kultu religijnego.
Pierwszą chałupą udostępnioną zwiedzającym jest obiekt z 1819 roku z Zielonki Pasłęckiej, z wysuniętym podcieniem, zwanym też wystawką. Ten typ domów występował na Powiślu, spotykany był także na Kaszubach - drewniany zrąb na kamiennej podmurówce, wystawka wsparta na drewnianych słupach, kalenica dachu chałupy i wystawki na tym samym poziomie; poszycie dachu trzcinowe. Do budowy użyto zatem naturalnych i bardzo dobrych materiałów, podobnie jest w przypadku wielu innych obiektów na terenie Parku Etnograficznego. Na podmurówkę wykorzystywano kamień ograniczający podsiąkanie wilgoci, ściany z bali drewnianych, stosunkowo trwałe, zdrowe i ciepłe, a poszycie trzcinowe charakteryzuje się wspaniałymi walorami termicznymi i jest dosyć wytrzymałe, może posłużyć od 40 do 50 lat. Frontowe drzwi prowadzą do sieni z brukowaną posadzką, z której przez niskie wejście wchodziło się do "czarnej kuchni", izby gościnnej oraz izby starych rodziców na dożywociu. Wyposażenie i wystrój wnętrza starano się urządzić zgodnie z tradycyjnymi zasadami.
Kierując się w stronę kolejnej chałupy zespołu powiślańskiego widoczna jest niewielka ekspozycja uli, w tym kłodowe, wywodzące się bezpośrednio od naturalnych siedlisk rodzin pszczelich - barci, ,i także ule plecione ze słomy i późniejszy łyp uli - ule skrzynkowe.
Chałupa z Bartężka jest niezwykle rzadko spotykaną formą architektoniczną w środowisku wiejskim. Zarówno typ wnęki na osi, słupy naśladujące kolumienki, pionowe deskowanie naroży imitujące pilastry oraz symetryczność otworów okiennych sprawiają, że mamy tu do czynienia / wpływem nurtu klasycystycznego z architektury mieszczańskiej i dworskiej. Rozplanowanie wnętrz jest natomiast bardzo charakterystyczne dla domów wiejskich /. drugiej połowy XVIII stulecia i pierwszej połowy XIX.
Niedaleko wspomnianej chałupy znajduje się także nietypowa, o rzadko spotykanej formie, dzwonnica ze wsi Kot. Tuż obok eksponowany jest wóz Romów. Miał rzekomo należeć do barona cygańskiego o nazwisku Paczkowski, wywodzącego się z Kijowszczyzny, skąd przywędrował na Mazury i osiedlił się czasowo wraz z rodziną w rejonie Piecek.
W kolejnej chałupie powiślańskiej z wysuniętym podcieniem urządzono między innymi izbę szkolną z pomieszczeniem na pomoce szkolne oraz pokój nauczycielki wiejskiej.
Po prawej stronie drogi widać zagrodę mazurską z chałupą z Gązwy i budynkami gospodarczymi z Jerutek. Chałupa jest drewniana, z kamienną częścią inwentarską pod jednym dachem, usytuowana szczytem do drogi z podcieniem szczytowym, wspartym na trzech profilowanych słupach z mieczami. Szczyt zdobi profilowany pazdur. We wnętrzu zwraca uwagę bardzo interesujący piec z malowanymi kaflami z końca XVIII wieku.
Wśród zabudowy gospodarczej warto przyjrzeć się piwnicy kamiennej zadaszone] dachem dwuspadowym, poszytym trzciną, pod którym znajduje się magazynek gospodarczy, jest też wejście do piwnicy. Kolejny obiekt to chałupa z Turzycy (Mazury Zachodnie), w której większość wyposażenia i wystrój wnętrza pochodzi od gospodarza, zamieszkującego ten obiekt do polowy lat osiemdziesiątych XX wieku. Tuż przy chałupie zbudowano kamienną piwnicę z Pacółtowa z ceglanymi filarkami i ceglanym sklepieniem, obsypaną ziemią, wykorzystywaną do składowania ziemiopłodów przeznaczonych na paszę dla skansenowskich zwierząt. Na paśniku widać bróg z dachem namiotowym .
Nieco nietypowym dla budownictwa , wiejskiego jest pochodzący ze wsi Drogosze (Barcja) lamus z drugiej potowy XVII stulecia, o konstrukcji szkieletowej, wypełnionej cegłą. Dach jest łamany, kryty dachówką ceramiczną; obecnie obiekt służy jako sanitariat dla zwiedzających.
Znajdujące się w głębi spichlerz i budowana stodoła ze Skandawy stanowią zalążek zagrody dworskiej, która stanie się zapleczem administracyjnym, gospodarczym i magazynem muzeum.
Kierując się w stronę zespołu zabudowy warmińskiej na rozwidleniu dróg zlokalizowana została kuźnia z Bielicy (Powiśle), a w pobliżu warmińska remiza strażacka z 1902 roku z Giedajt. Wśród zabudowy warmińskiej w skansenie są dwie kompletne zagrody z chałupami z Kaborna (wraz ze stodołą z Marcinkowa, spichlerzem i budynkiem gospodarczym z Purdki) i z Nowego Kawkowa razem z szopą z drewnianym kieratem wewnątrz, wozownią, z garncarnią z Tomaszkowa i obórką z Kaborna.
Kolejna chałupa warmińska natomiast oznaczona jako Kaborno II mieści stałą ekspozycję malowanych mebli ludowych. Tuż obok niej widoczny jest prahistoryczny kurhan z grobem skrzynkowym, a w głębi bróg z dachem dwuspadowym. Kilkaset metrów dalej na skraju łąk i niewielkiego lasku wzniesiono ambonę myśliwską.
Zespół litewskiego budownictwa ludowego składa się obecnie z czterech obiektów: suszarni z Pempen, w której znajdowała się niegdyś także sauna, szopki gospodarczej z zagrody rybackiej z Gilge, powiat labiawski, kleci z Lankuppen i chałupy z Pempen, powiat kłajpedzki. Planowana jest odbudowa spalonej w 1996 roku wędzarni z Gilge.
Muzeum, którego elementarnym zadaniem jest ochrona określonego dziedzictwa kulturowego, nadał rozwija się, wzbogaca o nowe zbiory, dla zwiedzających staje się coraz bardziej interesujące i atrakcyjne. Udostępniane jest sezonowo od 15 kwietnia do końca października, codziennie, z wyjątkiem poniedziałków.
Skansen w Olsztynku stanowi dużą atrakcją turystyczną, rocznie przybywa tutaj około 100 000 osób.
Zabytkowe parki i pozostałości dworów
Gąsiorowo
Największą atrakcją jest tu pałac zbudowany w latach 1810-1820 w stylu klasycystycznym, usytuowany na wzgórzu, tuż nad malowniczym jeziorem. Powstał na fundamentach starszej budowli rycerskiej pochodzącej prawdopodobnie z XVI wieku. Główne wejście umieszczono od strony zachodniej, od strony wschodniej znajdują się tarasy i balkony z widokiem na jezioro okolone starymi lasami. Budynek liczy około 1200 nr powierzchni użytkowej na trzech kondygnacjach. Posiada 12 pokoi, salon, hali, oranżerie i piwnice. W 1945 roku ostatni właściciel zdążył wywieźć najcenniejsze przedmioty z pałacu. Rosjanie zajmowali majątek do 1949 roku i przekazali w dobrym stanie władzom polskim. W latach pięćdziesiątych dokonano znacznej dewastacji obiektu, ograbiono resztki wyposażenia, zrywając ze ścian boazerie z czarnego dębu, a z podłóg piękne drewniane mozaiki. W 1959 roku w pomieszczeniach pałacowych umieszczono ośrodek wczasowy "Salve". W 1997 roku obiekt przeszedł w prywatne ręce. Jest to najlepiej zachowany pałac na terenie gminy Olsztynek. W parku dworskim rosną drzewa liściaste liczące ponad 100 lat, między innymi około stupięćdziesięcioletni klon.
Jadamowo
Folwark należał do majątku w Witramowie. W końcu XIX wieku zbudowano dworek w stylu klasycystycznym, na brzegu jeziora Mielno. Wokół pałacu założono i krajobrazowy. Z dawnego drzewostanu zachowały się jedynie lipy i graby. Po wojnie dworek znalazł się w posiadaniu PGR i został w dużym stopniu zdewastowany przez mieszkające w nim rodziny robotników rolnych. W 1996 roku posiadłość stała się własnością prywatną. Aktualnie przeprowadzany jest generalny remont budynku oraz porządkowanie starego parku. Ma tu powstać hotel, z kortami tenisowymi i przystanią żeglarską.
Łutynówko
Do dworku prowadzi aleja o długości około 500 m, brukowana i obsadzona dwoma rzędami kasztanów. Pałac z końca XIX wieku stoi na wysokim brzegu jeziora Wenyk. Ma ładne otoczenie - pofałdowany teren, kępy drzew, a w dole rozciągająca się tafla jeziora. Dworek jest niezbyt duży, wzniesiony w stylu charakterystycznym dla budownictwa z końca XIX wieku. Ciekawszy element to wieżyczka zakończona metalowym dachem w kształcie hełmu. Zabudowania otaczał niegdyś niewielki park, po którym pozostało kilkanaście starych drzew. Całość jest mocno zniszczona, dworek wymaga kapitalnego remontu.
Nadrowo
Dawniej był tutaj majątek ziemski, a w drugiej połowie XIX wieku zbudowano pałac, otoczony parkiem, składającym się z drzew liściastych. Pałac był dosyć duży, znajdowały się w nim 24 pokoje. Przetrwał wojnę i w dobrym stanie zachował się do 1949 roku. W lutym tegoż roku wybuchł pożar, który strawił cały budynek. Zachowały się jedynie schody i piwnice oraz resztki dawnego parku dworskiego.
Warlity Małe
Niewielki pałac, położony na brzegu jeziora Platyny, pochodzi z XIX wieku. Zbudowany był z cegły na fundamentach i podmurówce z kamienia polnego. Od strony jeziora posiadał taras widokowy, z drugiej strony przy wjeździe znajdowała się weranda. Całość otaczał park, w którym rosły drzewa liściaste i iglaste. Od kilku lat posiadłość jest nie zamieszkała, budynki wymagają kapitalnego remontu.
Platyny
Niewielki dworek w stylu klasycystycznym z początku XIX wieku usytuowany jest na brzegu jeziora. Obok zabudowań dworskich widać pozostałości parku z drzewami liściastymi.
Witramowo
Z dawnego majątku pozostał jedynie fragment liściastego parku krajobrazowego z początku XX wieku.
Huta szkła artystycznego
Wykonuje:
- szkło dekoracyjno-użytkowe, m.in.: wazony, salaterki, świeczniki, patery, karafki,
- szkło dekoracyjne, m.in.: figurki (anioły, ptaszki, rybki, łabędzie, słoniki),
- upominki reklamowe dla firm, z grawerowaniem - na zamówienie, wg wzoru klienta.
http://www.huta-olsztynek.pl/index.html