Przejdź do treści strony

Ważna informacja dla kierowców taksówek dotycząca licencji

Przedsiębiorców ubiegających się o udzielenie licencji / zmianę licencji / wydanie wypisów z licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o udzielenie licencji oraz wydanie wypisów z licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką.
  2. Oświadczenie przedsiębiorcy o spełnianiu wymogu dobrej reputacji, o którym mowa w art. 5c ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym.
  3. Zaświadczenie o niekaralności pobrane z Krajowego Rejestru Karnego (opatrzone datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku) potwierdzające, że przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy lub zatrudnieni kierowcy spełniają warunki o których mowa  w art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy o transporcie drogowym.
  4. Wykaz pojazdów oraz krajowy dokument dopuszczający pojazd do ruchu jako taksówka, a w przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdu, dokument potwierdzający prawo do dysponowania nim.
  5. Prawo jazdy kat. B przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy i kierowców wykonujących przewozy.
  6. Orzeczenie lekarskie i psychologiczne, potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy i kierowców wykonujących przewozy.
  7. Dowód uiszczenia opłaty za udzielenie licencji oraz wydanie wypisów z licencji.

Uwaga!

Licencje TAXI wydane przed 1 stycznia 2020 r. podlegają dostosowaniu do nowych wzorów licencji wydawanych wraz z wypisami z licencji, na wniosek przedsiębiorcy, do 31 grudnia 2022 r. - zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1180) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie wzorów zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2377). Po tym terminie licencje TAXI wydane przed 1 stycznia 2020 r., w przypadku nie złożenia wniosku o dostosowanie, stracą swoją ważność.

Wymagane dokumenty w przypadku dostosowania/zmiany licencji wydanych przed 01 stycznia 2020 r.:

  1. Wniosek o wydanie licencji taxi oraz wypisu/wypisów z licencji taxi.
  2. Zaświadczenie o niekaralności pobrane z Krajowego Rejestru Karnego (opatrzone datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku) potwierdzające, że przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy lub zatrudnieni kierowcy spełniają warunki o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy o transporcie drogowym.
  3. Dowód uiszczenia opłaty za zmianę licencji oraz wydanie wypisu.
  4. W  przypadku zmiany pojazdu samochodowego lub numeru rejestracyjnego – należy sporządzić aktualny wykaz pojazdów samochodowych spełniających wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany (do wglądu pozwolenie czasowe lub dowód rejestracyjny z wpisem TAXI), w przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdu – również do wglądu dokument potwierdzający prawo do dysponowania nim.
  5. W chwili odbioru dostosowanej licencji przedsiębiorca jest obowiązany zwrócić dotychczasową licencję.

Czas realizacji

Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Opłaty

  1. Tytuł płatności: Opłata za wydanie/zmianę/wypis z licencji taxi Kwota:
    • Opłata za udzielenie licencji na okres:
      • od 2 do 15 lat - 200 zł
      • powyżej 15 do 30 lat - 250 zł
      • powyżej 30 do 50 lat - 300 zł
    • Opłata za wydanie wypisu na każdy pojazd zgłoszony we wniosku o udzielenie licencji:
      • 1% opłaty jak za udzielenie licencji.
    • Opłata za wydanie dodatkowego wypisu na każdy pojazd niezgłoszony we wniosku o udzielenie licencji:
      • 11% opłaty jak za udzielenie licencji.
    • Opłata za zmianę wypisu –  w przypadku zmiany pojazdu:
      • 11% opłaty jak za udzielenie licencji.
    • Opłata za zmianę licencji – dotyczy licencji wydanych po 01.01.2020 r.:
      • za zmianę licencji pobiera się opłatę w wysokości 10% opłaty jak za udzielenie licencji,
      • za zmianę wypisu z licencji pobiera się opłatę w wysokości 5% opłaty jak za udzielenie licencji.
    • Opłata za dostosowanie/zmianę licencji – dotyczy licencji wydanych przed 01.01.2020 r.:
      • za zmianę licencji pobiera się opłatę w wysokości 10 % opłaty jak za udzielenie licencji,
      • za wydanie wypisu z licencji pobiera się opłatę w wysokości 1% opłaty jak za udzielenie licencji.
  2. Tytuł płatności: Opłata skarbowa za pełnomocnictwo
    Kwota: 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa)
     

Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu Miejskiego w Olsztynku numer: 87 8823 0007 2001 0000 0169 0001