Przejdź do treści strony

Technologie informacyjne w edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 2 im. Rotmistrza Witolda Pileckiego

Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom naszych uczniów oraz w celu podwyższania efektywności procesu dydaktycznego w naszej szkole, już od klasy pierwszej wprowadzamy dzieci w świat nowoczesnych technologii. Wykorzystywane przez nas w czasie zajęć oprogramowanie łączy treści z różnych dziedzin. Dostarcza środków do indywidualnych i grupowych prezentacji oraz rozwija umiejętność skutecznego komunikowania się, ułatwiając pracę w grupie. Dzieje się tak dzięki atrakcyjności graficznej i dźwiękowej ćwiczeń, zawartości ciekawych i zróżnicowanych pod względem trudności zadań z elementami zabawy, czy też stosowaniu różnych form nagradzania za dobrze wykonaną pracę. Dostępne aplikacje edukacyjne oraz edytory graficzne stanowią źródło ciekawych ćwiczeń w czasie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. Pracując z tabletem uczniowie wykonują ćwiczenia służące usprawnianiu percepcji wzrokowej, orientacji przestrzennej i sprawności manualnej. Doskonalą pamięć i koncentrację uwagi. Wykorzystywane są także do ćwiczeń w czytaniu oraz ćwiczeń ortograficznych w klasach starszych. Komputer nie tylko wspiera, ale także rejestruje efekty uczenia się, wskazuje trudności, daje dodatkowe wyjaśnienia. W tym celu wykorzystujemy np. na zajęciach matematycznych strony z quizami, które stanowią narzędzie do szybkiego sprawdzenia postępów uczniów lub dodatkowych ćwiczeń w ramach samokontroli. Dzięki temu programowi możemy sprawdzać poziom przygotowania i nabywania określonych umiejętności przez uczniów w szkole oraz zachęcać do samodzielnego wykonania ich w domu. W tym przypadku komputer wspaniale zastępuje kartkę papieru i długopis. Kolejnym sposobem wykorzystania komputera, jest umiejętne i rozsądne korzystanie z Internetu, który staje się coraz bardziej dostępny i powszechny. Dzięki niemu nasi uczniowie z klas młodszych rozpoczęli przygodę z programowaniem. W tym roku szkolnym w zajęciach brali udział uczniowie z 5 klas ( I a, I b, II a, III a i III b). W czasie zajęć uczniowie poznali aplikacje oraz bezpieczne strony internetowe na których mogą doskonalić swoje umiejętności w zakresie kodowania i programowania. Wszyscy chętni i „zakręceni” na programowanie uczniowie wzięli udział w popołudniowych zajęciach z programowania które przygotowały i prowadziły panie; B. Merchel, D. Sochacka i H. Kostrzewa. Pracując w grupach uczniowie poznali podstawy programu przeznaczonego do nauczania podstaw programowania i projektowania Scratch 3, grę Scottie Go! – która jest połączeniem aplikacji edukacyjnej i kartonowych rozpoznawanych przez aplikację klocków, służących do pisania programów oraz wykorzystywały aplikację do układania i samodzielnego tworzenia puzzli jigsawplanet. Czas upłynął nam bardzo szybko a dzieci już pytają kiedy następne zajęcia. Odpowiadamy - wkrótce.

Opracowała Bożena Merchel